Selecteer een pagina

Al een jaar of twintig is Tredion een van de trouwe sponsoren van het Zomerfeest. Dit jaar neemt het Gorcumse ICT-bedrijf een bijzondere plaats in als hoofdsponsor. Maar achter deze zakelijke relatie schuilt een persoonlijk verhaal: dat van Jan van Wijgerden, die het evenement heeft ervaren als bezoeker, vrijwilliger en als sponsor.

De bezoeker

De cirkel is rond voor Jan van Wijgerden, oprichter en directeur van ICT-dienstverlener Tredion. Zoals zovelen in de regio groeide hij immers op met het Zomerfeest op de Grote Markt in Gorinchem, als de perfecte afsluiting van de vakantie. ‘Een reünie, elk jaar weer’, zo kijkt hij erop terug. ‘Alle clichés die je erover kunt noemen, gingen voor mij ook op. Wij waren altijd thuis in die week; daar werd rekening mee gehouden. En vanaf mijn veertiende ongeveer ging ik voor het eerst alleen naar het Zomerfeest. Ik kwam uit Vuren, dus wij spraken met z’n allen af op de Grote Markt, met alle vrienden en vriendinnen van zowel de basis- als de middelbare school. Het mooie was: in de loop van de week werd de groep almaar groter, want van iedereen haakten er steeds meer vrienden aan.’

‘Toen ik ouder werd, ging ik pleinhoppen. Van de Grote Markt naar de Varkenmarkt, met het feest van Busato een paar jaar lang daar nog tussenin. Welke artiesten er waren deed er niet zo toe. Ik kan mij René Froger herinneren toen ik nog vrij jong was en Go Back to the Zoo, omdat ik dat mocht aankondigen op het podium. En het vuurwerk op zaterdag, met de optocht ernaartoe en weer terug. Maar het ging er vooral om dat je er was. Dat kon altijd, omdat het gratis was. Dat was natuurlijk uniek.’

‘Mijn oudste dochter heeft nu dezelfde leeftijd als ik toen ik voor het eerst naar het Zomerfeest ging. Ik zet haar nu af in de stad en blijf dan ook maar weer even hangen. Wie weet tot hoe laat…’

De vrijwilliger

Tredion was al enkele jaren als sponsor verbonden aan het Zomerfeest toen Jan van Wijgerden ook persoonlijk betrokken raakte bij het evenement. ‘Rob van Wijk was voorzitter en hij vroeg of ik mij wilde aansluiten bij de sponsorcommissie. Met Ab Snoek, Pieter van der Brugge, Cocky Dullaart en Wim Bos hebben wij daar onze schouders onder gezet. Een ontzettend leuke groep hadden we met elkaar. Wij zijn nog altijd bevriend.’

‘Als je eenmaal als vrijwilliger bij het Zomerfeest betrokken bent, laat het je niet meer los. Als je in de week zelf al die mensen op het plein ziet genieten: dáár doe je het allemaal voor. Vanuit de sponsorcommissie ben ik ‘doorgegroeid’ naar het bestuur. Daarin heb ik tien jaar lang allerlei rollen vervuld.’

‘Het gekste moment dat ik in al die jaren heb beleefd is ongetwijfeld het incident met Broederliefde geweest. We zaten in de nasleep van de sponsorborrel toen we werden gebeld dat er onrust begon te ontstaan, omdat er veel te veel mensen de stad in wilden voor dat optreden. Mijn leukste herinnering is de aankondiging van Go Back to the Zoo. Ik dolde met Kees van Willigen, dat het toch niet zo veel kon voorstellen om bands aan te kondigen op het podium. Daar hebben we een weddenschap op afgesloten en voor Go Back to the Zoo mocht ik het zelf laten zien. Wie de weddenschap won? Nou, het was toch spannender dan ik dacht, haha!’

De sponsor

Tredion was nog maar een jong bedrijf toen het voor het eerst sponsor werd van het Zomerfeest. Sindsdien is het de feestweek altijd blijven steunen. ‘We willen graag betrokken zijn bij de stad en het Tredion was nog maar een jong bedrijf toen het voor het eerst sponsor werd van het Zomerfeest. Sindsdien is het de feestweek altijd blijven steunen. ‘We willen graag betrokken zijn bij de stad en het Zomerfeest sluit daar perfect bij aan: als hét feest voor iedereen, ook voor degenen die niet op vakantie kunnen in de zomer’, stelt Jan van Wijgerden.

Het hoofdsponsorschap dit jaar is eenmalig. Zie het als een traktatie van de ICT-dienstverlener die zelf ook bijna jubileert. ‘Tredion bestaat 25 jaar in 2024 en daar komt het 40-jarig bestaan van het Zomerfeest dit jaar bovenop. Voor ons een mooi moment om een keer extra uit te pakken, als een bedankje richting organisatie en naar de hele stad.’

Het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten. Het Zomerfeest is een mooi podium voor een bedrijf om zichzelf te presenteren. Aan het bedrijfsleven in de stad, maar zeker ook aan de bezoekers. ‘Tredion is een jong bedrijf en de ICT trekt veel jongeren aan. Wij zijn altijd op zoek naar talentvolle nieuwe collega’s. Die lopen tijdens het Zomerfeest zeker rond op de Grote Markt.’

‘Een fantastisch feest!’

Jan van Wijgerden haalde de feestweek uit zijn jeugd aan. Hij benoemde ook de onrust in de stad rond het optreden van Broederliefde, die in recentere feestweken leidde tot aangescherpte veiligheidsmaatregelen. ‘Het is op zich jammer dat je elkaar niet meer zo makkelijk onverwacht kunt tegenkomen in de stad als vroeger, maar ik ben realistisch genoeg om in te zien dat het niet anders kan bij zo’n populair evenement. De organisatie maakt er nog steeds een geweldige happening van en verdient daarvoor veel kudo’s.’

Dat initiatief, waarvan zovelen in de stad en streek jaar in, jaar uit volop van genieten, zal Tredion ook in de toekomst van harte blijven ondersteunen. ‘Want het Zomerfeest is en blijft een fantastisch feest!’